Her kan du hente den første af fire artikler om pragmatisk ledelse, der til sammen udgør vores kommende bog om "Pragmatisk ledelse. Planlagt, praktisk og professionelt". I hverdagen kender alle til at træffe pragmatiske beslutninger med udgangspunktet: Vi gør det her, fordi det virker - eller fordi vi er nødt til det. Det kan virke som om de pragmatiske løsninger er lidt uovervejede eller letkøbte måder at komme videre på. Måske er det sommetider tilfældet, men som ledelsesprincip er pragmatismen hverken sjusket eller ufokuseret. Derfor har vi gjort os umage med at skrive en bog, der kan styrke dit pragmatiske blik og hjælpe dig videre med en række metoder, der passer rigtig godt i komplekse processer og projekter. Vi har delt bogen op i 4 afsnit, som vi offentliggør løbende her og på vores hjemmeside. Hent artiklen her https://lnkd.in/dCDQg_e

Forstå fortællingen: Stemmen i den anden ende gør mig forskrækket. "åh nej, nej, nej..." siger hun og lyder meget ked af det. Jeg bliver straks urolig. Hvad er der dog sket. Kan jeg finde ud af at trøste hende. Men det er en helt unødvendig bekymring. Hun er virkelig ked af, at chaufføren netop ER kørt, så mit nye køleskab ikke kan blive bragt ud før i morgen. Min første opfattelse var helt ved siden af. Sådan går man nemt galt i byen med hinanden. Min egen spontane reaktion på hendes ord, eller plots, kommer til at stjæle min evne til at forstå situationen. Et overraskende "åh nej, nej, nej..." fra hende var nok for mig. Jeg fik lynhurtigt fyldt resten af billedet ud med mine egne bange anelser. Endnu engang fanget i honningfælden af empati. Selvom vi lytter så godt efter hinanden, som vi overhovedet kan, skal der mere til. Evnen til at spørge og lytte sig frem til bredere og mere nuancerede fortællinger er den bedste kur mod hurtige konklusioner og snævre opfattelser. Derfor er det ulejligheden værd at øve sig på narrative grundforståelser. Vi holder endagskurser, der går direkte til sagen ved hjælp af Plotbox, hvor du arbejder direkte med din egen evne til at finde og skabe fortællinger. Næste gang d. 11. marts. Se mere her: https://lnkd.in/d9nxpuE

"Porten" blev navnet. Navnet på vores nye, skønne domicil på Strandgade 4B. Vi glæder os til at møde jer her. Allerede fredag den 25. januar åbner vi med Fredags Frikvarter kl. 13.30 til dig, der gerne vil have et pusterum med plads til overvejelser om, hvordan man kan bevare mening og egen virkekraft midt i alle bevægelserne. Værter er Thorkild Olsen og Claus Christensen. Forskningsleder, Ph.d, Eva Ladekjær Larsen er gæst. Læs mere her: https://lnkd.in/dTcCPVe Du er også meget velkommen til fredagsbar kl. 17.00 samme dag. Giv gerne et praj via følgende link: https://lnkd.in/dRk-CeW

Jeg stod og stirrede på et bord, som var smækfyldt med julepynt. Kontorets andre borde lignede lederborde, ganske som forventet, men dette ene bord stod hen som et glitrende julekaos. Nåh, sagde jeg til min rundviser. Dér sidder nok en julefanatiker. Men nej, tvært imod. Han er slet ikke sådan! Det er hans medarbejdere, der driller ham og hvert eneste år pynter hans bord op. Og så var det, det skete. Mine øjne blev åbnet for den uofficielle julepynt. Pludselig fik jeg et helt nyt blik. Når jeg cykler forbi vinduer pyntet med store røde og hvide flettehjerter, tænker jeg på den, der har hjerterne liggende i skuffen hele året for at kunne hænge dem op i december måned. Når jeg besøger arbejdspladser og ser rensdyr og nisser og guirlander og fyrfadslys, kan jeg tydeligt mærke, at de er stillet frem af nogen. Tak siger jeg. Tak for det årlige brusebad af hjertelighed. Vi ønsker jer alle en rigtig glædelig december og en god overgang til det næste år.

Din organisation er et kollektivt historiefortællende system. Hvilke fortællinger, der bliver fortalt, og hvordan de bliver fortalt, har stor indflydelse på vores livsbetingelser. Velkendte og udtrådte fortællinger kan tage magten fra os, mens historier om undtagelser og nuancer kan give os magten tilbage. Se artikler på Forlag Venire. Og tjek kurser her: https://lnkd.in/guP_PQX

Man bringer hele sin erfaring med sig, hvor man end går og står. Og man får hele tiden flere erfaringer. Det er en kæmpefordel. Ud fra et stort bagkatalog af erfaring-fra-handling træffer man bedre valg. Samtidig er der ingen tvivl om, at der fra tid til anden er stærkt brug for at kvalificere sine erfaringer. Lære sig nye kompetencer, vurdere sine gamle vaner, beslutte sig for at gøre andre ting fremover eller måske endda skifte spor. På et tidspunkt i livet, hvor ambitionerne ikke til fulde matcher virkeligheden. Hvor man er fuldt ud i stand til at dække sit eget bord op og invitere "gæster" i form af nye teorier, målrettede træningspas og nørdede refleksioner. Det er lige dér, vi møder vores kursister og det får os helt op på tæerne som undervisere og uddannelsesansvarlige. Hold da op for en vigtig opgave! Læs mere her om vores kurser https://lnkd.in/gcHRaWz

Feedback som en naturlig del af arbejdskulturen - hvordan kan det blive muligt? Det er ikke altid nemt at finde de rette ord, når man skal give feedback til hinanden. Både i de nære og mere fjerne relationer kan en forkert bemærkning sætte sig dybe spor. Derfor anvender professionelle træningsmiljøer bestemte feedback-kategorier som KEEP, DEVELOP, PHASE OUT. Vi har overført flyverledertræning til arbejdslivet, hvor det er særdeles gavnligt at kunne hjælpe hinanden med at udvikle kompetencer og færdigheder. Når en gruppe eller en organisation har besluttet at anvende feedbackkortene som metode, forenkles kontakten og sproget i feedbacken. Man kan hurtigt og enkelt vise, hvilken type feedback man gerne vil give den anden, blot ved at vise kortets forside frem. Når kortet er "trukket" er rammen sat for de forklaringer og beskrivelser, der følger efter. Den, der skal modtage feedbacken, får dermed en servicemeddelelse om, hvilken type feedback, der er på vej. Den, der bruger kortet, kan forberede sig ved hjælp af kortenes bagsider. På bagsiden er beskrevet, hvordan man kan formulere sin feedback. Læs mere her https://lnkd.in/drgYHx7

Fri tid. Sommerens lange stræk ligger foran os, som en overflod af fri tid. Efter forårets opgaver ser vi frem til ferien med samme længsel som andre rejsende på langfart, der pludselig kan se oasen ret fremme for sig. Vi glæder os til, at tankerne om arbejdsopgaverne stille og roligt forsvinder. Lidt længere væk for hver kop kaffe i solen. Lidt fjernere, når tæerne synker ned i det varme sand. Det gælder dog ikke for Maria, der tager sig af Sukkerhallen .dk. Hun glæder sig over, at der er mennesker, der gerne vil arbejde og mødes i hallen hele sommeren. Sukkerhallens atmosfære får igen og igen folk til at smile og glæde sig til dagens opgaver - og hallen har ligefrem fået sine egne fans. Vi byder dem velkommen indenfor med glæde, mens vi med ligeså stor glæde trækker os lidt væk fra vores hverdag i Villavenire. Måske I kender fornemmelsen? Andre må gerne tage fat, det er helt ok nu. Vi glæder os til at ses igen efter sommeren, hvor det med sikkerhed bliver ligeså dejligt at gå i gang, som det er at give slip nu. God sommer til alle!

Manden i midten. Thorkild Olsen går gerne ud på gulvet for at tale om ledelseslivets evighedssløjfer. Ingen kan stå i fred ret længe, som Thorkild gør her. I gang med at formidle pragmatisme til en engageret gruppe ledere. Øjeblikket lige før og lige efter er med sikkerhed helt anderledes. Udfordringerne forsvinder ikke af sig selv, selvom man forstår dem bedre. Der er mange, mange opgaver, der skal løses. Alligevel kan man blive vældig glad, når man pludselig opdager, at man er en kraftfuld del af en større bevægelse i en god retning. Det slog Thorkild den dag i Faaborg-Midtfyn Kommune. Pludselig samlede de mange snapshots fra opgaverne rundt i landet sig til et større billede. Det vigtigste er ikke at få en plads i midten. Det vigtigste er leve op til den plads, hvorfra man kan gøre noget vigtigt og rigtigt. Det er i særklasse muligt for Thorkild lige nu, fordi så mange af jer kalder. En god spiral er sat i gang.

Villa Venire på LinkedIn