Din organisation er et kollektivt historiefortællende system. Hvilke fortællinger, der bliver fortalt, og hvordan de bliver fortalt, har stor indflydelse på vores livsbetingelser. Velkendte og udtrådte fortællinger kan tage magten fra os, mens historier om undtagelser og nuancer kan give os magten tilbage. Se artikler på Forlag Venire. Og tjek kurser her: https://lnkd.in/guP_PQX

Man bringer hele sin erfaring med sig, hvor man end går og står. Og man får hele tiden flere erfaringer. Det er en kæmpefordel. Ud fra et stort bagkatalog af erfaring-fra-handling træffer man bedre valg. Samtidig er der ingen tvivl om, at der fra tid til anden er stærkt brug for at kvalificere sine erfaringer. Lære sig nye kompetencer, vurdere sine gamle vaner, beslutte sig for at gøre andre ting fremover eller måske endda skifte spor. På et tidspunkt i livet, hvor ambitionerne ikke til fulde matcher virkeligheden. Hvor man er fuldt ud i stand til at dække sit eget bord op og invitere "gæster" i form af nye teorier, målrettede træningspas og nørdede refleksioner. Det er lige dér, vi møder vores kursister og det får os helt op på tæerne som undervisere og uddannelsesansvarlige. Hold da op for en vigtig opgave! Læs mere her om vores kurser https://lnkd.in/gcHRaWz

Feedback som en naturlig del af arbejdskulturen - hvordan kan det blive muligt? Det er ikke altid nemt at finde de rette ord, når man skal give feedback til hinanden. Både i de nære og mere fjerne relationer kan en forkert bemærkning sætte sig dybe spor. Derfor anvender professionelle træningsmiljøer bestemte feedback-kategorier som KEEP, DEVELOP, PHASE OUT. Vi har overført flyverledertræning til arbejdslivet, hvor det er særdeles gavnligt at kunne hjælpe hinanden med at udvikle kompetencer og færdigheder. Når en gruppe eller en organisation har besluttet at anvende feedbackkortene som metode, forenkles kontakten og sproget i feedbacken. Man kan hurtigt og enkelt vise, hvilken type feedback man gerne vil give den anden, blot ved at vise kortets forside frem. Når kortet er "trukket" er rammen sat for de forklaringer og beskrivelser, der følger efter. Den, der skal modtage feedbacken, får dermed en servicemeddelelse om, hvilken type feedback, der er på vej. Den, der bruger kortet, kan forberede sig ved hjælp af kortenes bagsider. På bagsiden er beskrevet, hvordan man kan formulere sin feedback. Læs mere her https://lnkd.in/drgYHx7

Fri tid. Sommerens lange stræk ligger foran os, som en overflod af fri tid. Efter forårets opgaver ser vi frem til ferien med samme længsel som andre rejsende på langfart, der pludselig kan se oasen ret fremme for sig. Vi glæder os til, at tankerne om arbejdsopgaverne stille og roligt forsvinder. Lidt længere væk for hver kop kaffe i solen. Lidt fjernere, når tæerne synker ned i det varme sand. Det gælder dog ikke for Maria, der tager sig af Sukkerhallen .dk. Hun glæder sig over, at der er mennesker, der gerne vil arbejde og mødes i hallen hele sommeren. Sukkerhallens atmosfære får igen og igen folk til at smile og glæde sig til dagens opgaver - og hallen har ligefrem fået sine egne fans. Vi byder dem velkommen indenfor med glæde, mens vi med ligeså stor glæde trækker os lidt væk fra vores hverdag i Villavenire. Måske I kender fornemmelsen? Andre må gerne tage fat, det er helt ok nu. Vi glæder os til at ses igen efter sommeren, hvor det med sikkerhed bliver ligeså dejligt at gå i gang, som det er at give slip nu. God sommer til alle!

Manden i midten. Thorkild Olsen går gerne ud på gulvet for at tale om ledelseslivets evighedssløjfer. Ingen kan stå i fred ret længe, som Thorkild gør her. I gang med at formidle pragmatisme til en engageret gruppe ledere. Øjeblikket lige før og lige efter er med sikkerhed helt anderledes. Udfordringerne forsvinder ikke af sig selv, selvom man forstår dem bedre. Der er mange, mange opgaver, der skal løses. Alligevel kan man blive vældig glad, når man pludselig opdager, at man er en kraftfuld del af en større bevægelse i en god retning. Det slog Thorkild den dag i Faaborg-Midtfyn Kommune. Pludselig samlede de mange snapshots fra opgaverne rundt i landet sig til et større billede. Det vigtigste er ikke at få en plads i midten. Det vigtigste er leve op til den plads, hvorfra man kan gøre noget vigtigt og rigtigt. Det er i særklasse muligt for Thorkild lige nu, fordi så mange af jer kalder. En god spiral er sat i gang.

Når projektledere og projektdeltagere fra 17 kommuner står overfor et væsentligt 4-årigt forløb til omstilling af praksis indenfor sundhedsplejen, så er der brug for en stærk grundfortælling. Den tydelige vision er nødvendig, men ikke tilstrækkelig i sig selv. Lydhørheden på Sundhedsstyrelsens seminar viste sig især, da Frederikke Larsen i en direkte snak med de 80 deltagere pegede på forholdet mellem idealet og hverdagens her&nu-håndtering. Man må sætte fingeren ned på både Det Kendte, Det Nye, når man skal realisere visionen med Det Næste. I den komplekse proces fra kendt til nyt til det næste er der brug for: 1. At hylde erfaringen. De fleste erfaringer er allerede til stede og det meste kan genbruges i den nye ramme. 2. At gøre sig erfaringer med det nye - med fokus på gøre. Det nye skal have en chance og hvis vi vil noget andet, må vi gøre noget andet. 3. At omsætte visionen til en stærk fortælling med retningssans og passion, understøttet af erfaringerne med at gøre det nye. Alle elementerne fra eksemplarisk projektledelse kommer i spil. Ikke som 1, 2, 3 perler på en snor. Men som det repertoire, vi alle har brug for at øve os på.

Forkæl din autopilot. Forestil dig, at din næste samtale gerne skal bringe afklaring og gode aftaler med sig. Du gennemfører selvfølgelig samtalen på den måde, du tror vil virke bedst. Men vil du bruge samme måde, hvis samtalen skal føre til en afskedigelse? Eller hvis samtalen er en kollektiv proces, et kritisk møde, hvor der ikke bare er én anden deltager at holde øje med? Nej - helst ikke. Vi kender alle sammen til situationer, hvor det tydeligt kan mærkes, at man skal vælge sine ord og sin fremtræden med omhu. Alligevel (og naturligvis) trækker man på sin autopilot, når det hele går stærkt og samtaler og møder og ansigter glider sammen i en evig strøm. Automatisering er ikke en fejl, men en sikker vej for dem, der har mange samtaler og møder. Derfor hylder vi autopiloten, håndværket og rutinen, ved at tilbyde 4 eftermiddage til dig, der gerne vil have endnu flere samtalefærdigheder til rådighed. Læs mere her: https://lnkd.in/eQHZ6eA

Grundfortællinger. Det er ikke uden grund, men alligevel meget uhensigtsmæssigt, når en organisation deler en fortælling om at være på Titanic, hvor ledelsen spiller lystigt videre som danseorkestret - kort før katastrofen. Sådanne fortællinger trækker på erfaringer og deres sandhedsværdi skal ikke underkendes. Titanic-oplevelsen er reel for nogen i organisationen, men den rummer i sagens natur som fortælling ikke alle aspekter af situationen. Noget er valgt ud og fremhæves som det afgørende. Sådan kan det nemt ske, at én fortælling får magt og overskygger andre fortællinger. Ligesom det kan ske, at organisationen har alt for mange fortællinger om, hvem vi er og hvad vi skal. Nogen fortællinger blokerer vejen frem, andre gør det umuligt at vælge den rigtige vej. Derfor er der brug for det narrative ledelseshåndværk, der handler om at opdage, udvikle og fremhæve troværdige grundfortællinger, som kan guide organisationer fremad. Fortællinger, der lyser fremtiden op. Som det skete hos organisationen på vej ned med Titanic, der begyndte at opfatte sig selv som en Noas Ark, der kunne tage ansvar for meget mere end at sikre overlevelse.

Planlægningens paradoks. Man kan IKKE ikke have en plan. Samtidig viser det sig igen og igen, at planen ikke ligner virkeligheden 1:1. Derfor opstår det paradoksale forhold: Man planlægger, men kan ikke udføre sin plan som planlagt. Modsat kan man ikke nøjes med at reagere på det, der sker. Uden rammer og uden inspiration til at bevæge sig mod fælles mål, går udviklingen i stå eller farer vild. "Planlægningens paradoks" og dens tvilling "implementeringsproblemet" lader sig selvfølgelig ikke udrydde. Dertil er verdens kompleksitet for stor og vildtvoksende. Men det er trods alt muligt at bevæge sig fremad mod visioner via mål - med emergerende strategier og med pragmatisk lederpraksis. Med ledere, der fokuserer på at fastholde planens væsentlige grundfortællinger. Med chefer, der giver plads til at organisationen kan blive klogere og korrigere sig selv, når virkeligheden giver strategien baghjul. Og ikke mindst, med fagfolk på alle niveauer, der lægger deres erfaringer og færdigheder til grund for udvikling af nye praksisformer. Pragmatisk, praktisk og professionelt.

Kære Følgere, I år rækker det ikke med at sige God Jul og Godt Nytår. Slet ikke. Eller rettere sagt. Du ønskes selvfølgelig en rigtig god jul og alt det bedste i det nye år. Vi har bare meget mere på hjerte: Nytårsnat fylder VILLAVENIRE 10 år. Nok muligt at begribe som et stort antal af dage og nætter. Men nærmest ikke muligt at begribe i begivenhedsstrækket af arbejdsliv, fællesskab, undervisning, samtaler og tekster. Frem springer smilende ansigter, umådelige læringsmomenter, langvarige partner- og venskaber og ja, uforfalsket stolthed. Set her fra Jubilæets lysflamme er det et gyldent og livgivende billede. Alene mængden af tekster og materialer taler deres eget sprog. Ikke at der har været medvind hele vejen, sommetider har det hele været lidt for spændende. Men set som arbejdsliv, som ansvar og som etisk fordring, så var det sådan, det skulle være. Netop sådan. Så glæden ved jubilæet følges af tak til alle Jer, der var med. Af en 10-års-artikel og af invitationer til jer. Læs mere her. https://lnkd.in/gKg6_-4 Bedste hilsner fra Frederikke Larsen og Thorkild Olsen

Villa Venire på LinkedIn